Witamina C – mikstura zdrowia

5960977-napoj-z-sokiem-cytrynowym-643-385Witaminy są dla nas niezbędne, niezbędne do prawidłowego funkcjonowania naszego organizmu. Dla człowieka witaminy są egzogenne. Co to znaczy? Musimy dostarczać je organizmowi z pokarmem – z zewnątrz, ponieważ nasz organizm ich nie syntetyzuje. Ważne by nasza dieta była w nie bogata, a przy tym odpowiednia zbilansowana. Umiar jest pomocny. Jeśli w naszym ciele wystąpi brak jakiejś witaminy, mamy awitaminozę, w przypadku nadmiaru borykamy się z hiperwitaminozą, a niedobór to hipowitaminoza. Najlepiej byśmy z żadną z nich nie mieli do czynienia, a poziom witamin w naszym organizmie był odpowiedni i stabilny.

Witamina C jest bardzo niedoceniona, a właściwiej niedocenione jest jej szerokie działanie. Większość z nas słyszało o niej, a znacznej części kojarzy się z leczeniem przeziębienia, kataru i grypy. Witamina C to inaczej kwas askorbinowy, który bierze udział w różnych procesach zachodzących w naszych komórkach. Poprawia odporność organizmu, sprawdza się jako przeciwutleniacz, który zapobiega procesowi starzenia, poprawia pracę układu krążenia, jak również ma działanie przeciwnowotworowe. To tylko niektóre z zalet tej witaminy.

Jakie są objawy niedoboru? Braki tej witaminy w naszym ciele mogą doprowadzić do niedokrwistości, ponieważ witamina C zwiększa wchłanianie żelaza. Szkorbut to choroba powstająca wtedy gdy mam niedobory witamin C. Niegdyś żeglarze i marynarze często borykali się ze szkorbutem. Astma i zmiany w chrząstkach oraz kościach to kolejne negatywne skutki niedoboru tej witaminy. Pobolewanie mięsni i stawów, brak apetytu, osłabienie, skłonność d występowania siniaków, trudność w gojeniu się ran, szybkie męczenie się, krwawienie z dziąseł – to objawy niedobory witaminy C. Warto nakreślić również, iż nie u wszystkich zapotrzebowanie na witaminę E będzie również duże. W przypadku wymiotów, cukrzycy, u osób palących papierosy, u kobiet w ciąży, przy ciężkim, długotrwałym wysiłku zapotrzebowanie na witaminę C znacząco wzrasta.

Witamina C znajduje się w wielu owocach i warzywach. Czy to gdy sięgniemy po owoce cytrusowe czy nasze rodzime jabłka. W każdych znajdziemy „poczciwą” witaminę C. Jest jednak pewien haczyk. Zawartość witaminy w owocach zmienia się w zależności od pory roku, tego w jaki sposób przygotowujemy potrawy oraz tego, jak przechowujemy owoce i warzywa. Idealnym rozwiązaniem jest korzystanie z suszonych owoców, które nie tracą wartości odżywczych i można je dość długo przechowywać. Stanowią wręcz bombę witaminową. Morele, gruszki suszone, jabłka, żurawina – po te suszone owoce powinniśmy często i chętnie sięgać. Uzupełnią one nasze brak i to nie tylko braki witaminy C. Wyjątkowo bogate w tę witaminę są czarne porzeczki, czerwona papryka oraz natka pietruszki.

Czy witaminę C możemy w jakiś sposób przedawkować? Witamina C jest witaminą rozpuszczalną w wodzie, co za tym idzie bardzo trudno ją przedawkować, gdyż nadmiar wydalamy z potem i moczem. Jednak gdyby nasze spożycie tej witaminy przekroczyło 1000mg dziennie, wtedy mogłyby wystąpić ewentualne zaburzenia w postaci biegunki, nudności, wymiotów i wysypki skórnej. Odkładanie się kamieni w układzie moczowym może być powodowane przez przedawkowanie witaminy C.

Jak widać, witamina C jest drogocennym składnikiem naszej codziennej diety i warto sięgać po produkty bogate w tę witaminę. Wbrew pozorom witamina C nie sprawdza się tylko w przypadku przeziębienia, ale i w wielu innych sytuacjach. To nasz codzienny eliksir zdrowia, który wspomaga układ krwionośny i zmniejsza możliwość wystąpienia miażdżycy.

W: Porady, Uroda

Ostatnie wpisy:

Krwiste usta do pracy Krwiste usta do pracy
Jak dobrać kolor pomadki? Jak dobrać kolor pomadki?
Cera naczynkowa a makijaż Cera naczynkowa a makijaż
Domowe SPA Domowe SPA
© 2017 Beauty Portal. XHTML / CSS Valid.
Proudly designed by Theme Junkie.