Witamina C – mikstura zdrowia

5960977-napoj-z-sokiem-cytrynowym-643-385Witaminy są dla nas niezbędne, niezbędne do prawidłowego funkcjonowania naszego organizmu. Dla człowieka witaminy są egzogenne. Co to znaczy? Musimy dostarczać je organizmowi z pokarmem – z zewnątrz, ponieważ nasz organizm ich nie syntetyzuje. Ważne by nasza dieta była w nie bogata, a przy tym odpowiednia zbilansowana. Umiar jest pomocny. Jeśli w naszym ciele wystąpi brak jakiejś witaminy, mamy awitaminozę, w przypadku nadmiaru borykamy się z hiperwitaminozą, a niedobór to hipowitaminoza. Najlepiej byśmy z żadną z nich nie mieli do czynienia, a poziom witamin w naszym organizmie był odpowiedni i stabilny.

Witamina C jest bardzo niedoceniona, a właściwiej niedocenione jest jej szerokie działanie. Większość z nas słyszało o niej, a znacznej części kojarzy się z leczeniem przeziębienia, kataru i grypy. Witamina C to inaczej kwas askorbinowy, który bierze udział w różnych procesach zachodzących w naszych komórkach. Poprawia odporność organizmu, sprawdza się jako przeciwutleniacz, który zapobiega procesowi starzenia, poprawia pracę układu krążenia, jak również ma działanie przeciwnowotworowe. To tylko niektóre z zalet tej witaminy.

Jakie są objawy niedoboru? Braki tej witaminy w naszym ciele mogą doprowadzić do niedokrwistości, ponieważ witamina C zwiększa wchłanianie żelaza. Szkorbut to choroba powstająca wtedy gdy mam niedobory witamin C. Niegdyś żeglarze i marynarze często borykali się ze szkorbutem. Astma i zmiany w chrząstkach oraz kościach to kolejne negatywne skutki niedoboru tej witaminy. Pobolewanie mięsni i stawów, brak apetytu, osłabienie, skłonność d występowania siniaków, trudność w gojeniu się ran, szybkie męczenie się, krwawienie z dziąseł – to objawy niedobory witaminy C. Warto nakreślić również, iż nie u wszystkich zapotrzebowanie na witaminę E będzie również duże. W przypadku wymiotów, cukrzycy, u osób palących papierosy, u kobiet w ciąży, przy ciężkim, długotrwałym wysiłku zapotrzebowanie na witaminę C znacząco wzrasta.

Witamina C znajduje się w wielu owocach i warzywach. Czy to gdy sięgniemy po owoce cytrusowe czy nasze rodzime jabłka. W każdych znajdziemy „poczciwą” witaminę C. Jest jednak pewien haczyk. Zawartość witaminy w owocach zmienia się w zależności od pory roku, tego w jaki sposób przygotowujemy potrawy oraz tego, jak przechowujemy owoce i warzywa. Idealnym rozwiązaniem jest korzystanie z suszonych owoców, które nie tracą wartości odżywczych i można je dość długo przechowywać. Stanowią wręcz bombę witaminową. Morele, gruszki suszone, jabłka, żurawina – po te suszone owoce powinniśmy często i chętnie sięgać. Uzupełnią one nasze brak i to nie tylko braki witaminy C. Wyjątkowo bogate w tę witaminę są czarne porzeczki, czerwona papryka oraz natka pietruszki.

Czy witaminę C możemy w jakiś sposób przedawkować? Witamina C jest witaminą rozpuszczalną w wodzie, co za tym idzie bardzo trudno ją przedawkować, gdyż nadmiar wydalamy z potem i moczem. Jednak gdyby nasze spożycie tej witaminy przekroczyło 1000mg dziennie, wtedy mogłyby wystąpić ewentualne zaburzenia w postaci biegunki, nudności, wymiotów i wysypki skórnej. Odkładanie się kamieni w układzie moczowym może być powodowane przez przedawkowanie witaminy C.

Jak widać, witamina C jest drogocennym składnikiem naszej codziennej diety i warto sięgać po produkty bogate w tę witaminę. Wbrew pozorom witamina C nie sprawdza się tylko w przypadku przeziębienia, ale i w wielu innych sytuacjach. To nasz codzienny eliksir zdrowia, który wspomaga układ krwionośny i zmniejsza możliwość wystąpienia miażdżycy.

W: Porady, Uroda

Ostatnie wpisy:

Jak dobrać manicure do koloru sukienki? Jak dobrać manicure do koloru sukienki?
Na jakie majtki damskie się zdecydować? Na jakie majtki damskie się zdecydować?
Jak prawidłowo przechowywać kosmetyki? Jak prawidłowo przechowywać kosmetyki?
Sylwetka a dobór bielizny Sylwetka a dobór bielizny
© 2018 Beauty Portal. XHTML / CSS Valid.
Proudly designed by Theme Junkie.